RANCANGAN MENGAJAR BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Mata pelajaran :
Bahasa Malaysia
Kelas : 1 Cempaka
Hari/Tarikh : Jumaat /
26.4.2013
Masa : 2.10 petang – 2.40 petang
Bilangan murid : 35 orang
Tema 2 : Bersih dan Sihat
Tajuk : Kelas Ceria
Fokus Utama : 2.1
Bercerita menggunakan kata, frasa,ayat serta sebutan dan intonansi yang baik dan jelas.
Aras 1 :
Menama dan menyebut benda maujud
dengan perkataan yang betul serta
sebutan yang jelas
Aras 3 : Bercerita tentang sesuatu perkara
berdasarkan bahan rangsangan.
Fokus Sampingan : 10.1
Menghasilkan pelbagai prosa dan puisi yang menarik dan bermakna.
Objektif Pelajaran : Pada akhir pelajaran ini, murid-murid
dapat :
i)
Menyebut
huruf dengan betul dan jelas
ii)
Mengeja
perkataan dengan sebutan yang betul
iii)
Membaca
ayat tunggal mudah.
iv)
Menghasilkan
kipas hiasan mengikut arahan mudah.
Tatabahasa
: frasa,
ayat dan laras bahasa.
Kosa kata :
kipas hiasan, kertas warna, lipat, sama besar,
cermat, cantik.
Pengisian Kurikulum:
i)
Ilmu :
Sains, Kajian tempatan
ii)
Nilai
Murni : Kasih sayang, bertanggungjawab, bersemangat,
cermat
iii)
Kemahiran
bertambah mengajar (KBT) Kemahiran berfikir: menjana idea,merumus dan
meringkaskan.
Kemahiran Belajar: i) melaporkan maklumat-maklumat,
mencatat, memproses
Alat Bantu Mengajar :
Kad huruf, kad
perkataan, benda maujud, carta,
papan putih, buku
teks, buku kerja, alat tulis
Pengetahuan Sedia Ada
: Murid-murid pernah membantu ibu
dan bapa di rumah.
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan
pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Barang-barang
maujud
Kad perkataan
|
1.
Ucapan
salam dan bacaan doa.
2.
Guru
ucapkan selamat sejahtera kepada murid bukan Islam.
3.
Guru
menunjukkan sebuah kotak dan kad huruf dan bersoal jawab untuk menarik tumpuan murid dan menguji
pengetahuan sedia ada.
4.
Beberapa
orang murid diminta mengambil kad
huruf dan melekatkan di papan putih.
k i p
a s
|
KB :
Menginterprestasi
BCB:
Mendengar
aktif, bersoaljawab
BBM:
Benda maujud
|
Langkah 1
(8 minit)
|
kad perkataan
|
1.
Murid
meneka perkataan yang terbina.
k
i p a s
2.
Guru
mengaitkan kegunaan kipas dan kipas yang ada di bilik darjah. Kemudian guru
meminta beberapa orang murid meneka perkataan seterusnya.
3.
h
i a s a n
4.
Guru
menunjukkan kipas hiasan pelbagai warna dan saiz.
Guru mengaitkan set induksi
dengan tajuk pelajaran hari ini iaitu membuat kipas
hiasan’.
|
KBT:
KB:
Menghubungkait
BCB:
Menyebut
aktif dan memproses maklumat
Nilai murni:
jujur, bertanggungjawab,
HPU: 2.1
Aras 1
|
Langkah 2
(7 minit)
|
Kad perkataan
dipamerkan kepada murid-murid.
|
1.
Guru
memberi sehelai kertas warna kepada semua murid.
2.
Guru bersoaljawab dengan murid-murid.
3.
Guru
menyuruh murid mendengar dan membuat kipas hiasan dengan bimbingan guru.
a.
Sediakan
sekeping kertas.
b.
Mula-mula
pegang hujung kertas dan lipat kertas ke hadapan. Kemudian, lipat kertas ke
belakang pula sehingga selesai.
c.
Pegang
kertas tersebut di bahagian tengah.
d.
Akhirnya,
kertas dilipat dua.
e.
Hiaskan kelas kamu dengan kipas hiasan.
|
KB:
Sintesis,menjana
idea
BCB:
Mengumpul,memproses
dan menmadan maklumat.
KP:
Intrapersonal,Interpersonal
Nilai murni:
Tolong-menolong,
jujur, bekerjasama, cermat
HSP: 2.1
Aras :1
|
Langkah 3
(3 minit)
|
1.
Guru
memanggil beberapa orang murid ke hadapan mengikut warna kipas mereka.
2.
Guru
membimbing murid menyanyi dan membuat gerakan sambil memegang kipas yang
telah dihasilkan.
3.
Murid
membaca carta lirik lagu yang dipamerkan di papan putih.
4.
Guru
membimbing murid menjalankan aktiviti mengikut arahan guru.
5.
Murid
mendengar dan guru memberi bimbingan,motivasi dan pujian.
|
BBM: carta lirik lagu
|
|
Langkah 4
(4 minit)
|
Guru meminta
satu kumpulan ke hadapan untuk menyanyi beramai-ramai.
|
1.
Guru
membuat rumusan isi pelajaran.
2.
Murid-murid
digalakkkan supaya sentiasa mengamalkan sikap bekerjasama dan rajin membantu
rakan dan keluarga.
3.
Guru
menunjukkan cara melekatkan kipas murid-murid pada kad manila
untuk hiasan kelas agar
ceria.
4.
Murid-murid
dibahagikan kepada kumpulan mengikut warna kipas yang dihasilkan.
5.
Murid
melekatkan kipas-kipas di atas kertas kad manila.
6.
Ketua
kumpulan akan pamerkan hasil kerja kumpulan masing-masing.
7.
Guru
memberi kata-kata galakan dan pujian.
|
BBM –
senikata lagu
Nilai murni-
bersemangat,
Kerjasama,
Berdisiplin.
KBT:
Kecerdasan
pelbagai muzik.
Lirik
lagu kipas
Mana kipas
Mana kipas
Ini dia
ini dia.
Kipas kami
cantik
Kipas kami
cantik
Seronoknya
Seronoknya
|
Penutup
(2 minit)
|
BBM:
buku kerja
murid.
|
1.
Guru
membuat rumusan tentang isi pelajaran.
2.
Guru
meminta murid membuka buku kerja. (m.s.40)
3.
Murid
membuat latihan dengan bimbingan guru.
|
No comments:
Post a Comment