Tulisan seseorang itu berbeza-beza. Namun tujuannya tetap sama untuk menyampaikan idea atau maklumat kepada orang lain. Sebagai seorang guru kita akan mengenalpasti murid-murid yang mempunyai masalah tulisan. Antaranya tulisan yang sangat besar, tiada jarak antara perkataan , pembentukan huruf yang condong, tidak sekata, dan meninggalkan banyak huruf ketika menulis perkataan. Guru boleh membantu murid-murid ini membaiki tulisan mereka. Guru perlu meneliti selidik punca utama murid menulis sedemikian. Kemungkinan ia berpunca daripada faktor-faktor di bawah ini:
a. cara memegang pensel tidak betul hingga menutup penglihaan postur kedudukan semasa menulis.
b. masalah pergerakan koordinasi mata - tangan
c. menulis cepat asalkan siap.
d. menulis uruf bertindan menjadikan tulisan bergaris dua kali kerana tidak dipadam.
e. menulis bukan di atas garisan yang disediakan.
f. tidak memadam kesalahan tulisan asal, sebaliknya menulis huruf yang sama di atas huruf asal menjadikan tulisan pada huruf berkenaan sukar dikenal pasti.
g. cuai atau leka ketika menulis menyebabkan banyak huruf ditulis terbalik atau tertinggal huruf dalam perkataan.
h. masalah membaca - kesukaran membaca mempengaruhi murid untuk mengeja perkataan dalam situasi yang sukar, apatah lagi menulis.
i. masalah mengingat perkataan - akan menyebabkan murid menyalin perkataan dengan menulis huruf satu persatu. Bukan perkataan demi perkataan.
j. kerap memadam perkataan yang salah ditulis. -bertujuan melengah-lengahkan aktiviti menulis.
k. masalah pengamatan penglihatan - keliru dengan bentuk tulisan atau abjad yang ditulis oleh guru.
l. kecelaruan abjad - murid menjadi keliru apabila melihat terlalu banyak perkataan dalam sebaris ayat.
m. masalah kesihatan - disleksia, masalah saraf.
n. banyak bercakap daripada menulis dan sering kali membri alasan penat apabila disuruh menulis teap tidak penat pula apabila diberi peluang bermain.
o. bosan dengan aktiviti menulis.
Guru dan murid-murid perlu bersabar dan berusaha dengan gigih untuk mengatasi masalah tulisan murid-murid.
·
No comments:
Post a Comment